فهرست مطالب

آشپزی با قابلمه چدن واقعا جذاب است با مراقبت مناسب می‌توانید در طولانی مدت از سرویس قابلمه چدن خود به خوبی استفاده کنید و بر خلاف تصور عمومی قابلمه چدن می‌تواند نچسب باشد.
در صفحه اصلی می‌توانید یکی از محصولات چدنی وارمی را ببینید.

چدن چیست؟

چدن، آلیاژی از آهن است که حاوی 2 تا 4 درصد کربن است و مقادیر مختلفی از سیلیکون، منگنز، گوگرد و فسفر نیز دارد.

قابلمه چدن

چرا قابلمه چدن؟

  • قابلمه‌های چدنی دارای طول عمر بالایی هستند و از اواخر قرن 19 محبوبیت زیادی به دست آوردند. ظروف چدن تقریبا نابود ناشدنی هستند و هیچ نوع ماده شیمیایی را به غذای شما وارد نمی‌کنند.
  • چدن همه کاره است، از تابه‌های چدنی می‌توانید روی شعله آتش یا گاز و فر آشپزخانه منزل خود استفاده کنید. می‌توانید آن را مستقیماً از اجاق گاز به سر میز منتقل کنید. تنوع در سرویس قابلمه چدن باعث می‌شود که به راحتی بتوانید هرگونه غذایی را در آن طبخ کنید.
  • گرمای ثابت، قابلمه چدن به آرامی گرم می‌شود، اما این گرما را طولانی مدت حفظ می‌کند و آن را به طور یکنواخت در قابلمه یا تابه پخش می‌کند و آشپزی را به امری لذت بخش تبدیل می‌کند.
  • این قابلمه‌ها به طور طبیعی و با مراقبت مناسب می‌توانند نچسب باشند، ایجاد بیماری نمی‌کند و به حفظ طعم طبیعی غذا کمک می‌کنند، به راحتی می‌توانید در آن انواع ته چین، ماکارونی و … را همراه یک ته دیگ دلچسب طبخ کنید.

روش صحیح نگهداری از قابلمه‌های چدنی چیست؟

استفاده درست از قابلمه چدن برای حفظ درخشندگی، حفظ روکش نچسب و همچنین جلوگیری از زنگ زدگی ضروری است. حفظ این ظروف ساده تر از آن است که به نظر می‌رسد.

قابلمه چدن

برای داشتن قابلمه چدن سالم گام به گام با ما باشید:

  1. قابلمه چدن را به خوبی و با آب گرم و اسکاچ نرم بشویید.
  2. پس از اتمام شستشو، آن را کاملا با پارچه نخی خشک کنید.
  3. از تغییر دما ناگهانی پرهیز کنید.
  4. غذا را برای طولانی مدت در قابلمه چدن داخل یخچال قرار ندهید.
  5. از کفگیر چوبی یا فلزی برای مخلوط کردن غذا استفاده کنید.
  6. به هیچ وجه از سیم ظرفشویی استفاده نکنید.
  7. قابلمه‌های چدن را داخل هم در کابینت قرار ندهید و در صورت اجبار در بین آنها کاغذ، پارچه یا ضربه‌‌گیر قرار دهید.

قابلمه چدن مناسب پخت چه نوع غذاهایی است؟

قابلمه‌های چدنی از آن دسته وسایل آشپزخانه هستند که برای پختن گوشت و پخت انواع غذا ایده آل هستند و چون می‌توانند حرارت زیاد را تحمل کنند، می‌توانید در آنها با خیال راحت غذا سرخ کنید.

در اینجا چند پیشنهاد برای شروع پخت وپز با قابلمه‌های چدنی وجود دارد:

  1.  کوکی‌های کاکائویی
  2. طبخ مرغ و جوجه
  3. انواع کیک
  4. انواع آش
  5. انواع خورشت
  6. پلو
  7. ته چین

حقایقی در مورد قابلمه چدن

هر چه شنیده‌اید فراموش کنید و جواب سوالاتتان را در این متن بیابید. آیا تابه‌های چدنی نچسب هستند؟ آیا می‌توانید چدن را با صابون بشویید؟ و هر آنچه که باید بدانید.

  •  نگهداری چدن دشوار است

سرویس چدن مانند هر وسیله دیگری نیازمند نگهداری صحیح است. این سرویس بسیار محکم است! و به همین دلیل است که تابه‌های چدنی 75 ساله در مغازه‌های عتیقه فروشی فروخته و استفاده می‌شوند. از دیگر مزایای آن استفاده از آن، مواد با دوام و با کیفیت استفاده شده در قابلمه چدن و نگهداری راحت آن است.

  • دما در چدن به طور یکنواخت پخش می‌شود

پخت استیک و سرخ کردن سیب زمینی نیاز به حرارت زیاد و یکنواخت دارد. قابلمه چدن برای پخت استیک عالی است،
در واقع، چدن در گرم کردن یکنواخت عالی است. رسانایی حرارتی چدن که به معنی توانایی مواد برای انتقال گرما از یک قسمت به قسمت دیگر است، حدود یک سوم تا یک چهارم ماده‌ای مانند آلومینیوم است. این به چه معناست؟ وقتی یک تابه را روی شعله گاز بگذارید، در نهایت نقاطی که در ارتباط بیشتری با شعله بودند گرم‌ترند، در حالی که بقیه قابلمه نسبتاً خنک باقی می‌ماند.

مزیت اصلی چدن این است که ظرفیت حرارتی حجمی بسیار بالایی دارد، به این معنی که وقتی داغ شود، حرارت را به خوبی حفظ می‌کند. این امر هنگام پختن گوشت بسیار مهم است. برای گرم کردن یکنواخت چدن، آن را روی شعله بگذارید و اجازه بدهید تا حداقل 10 دقیقه یا بیشتر گرم شود و هر چند وقت یک بار آن را بچرخانید. روش دیگر این است که، آن را در فر داغ به مدت 20 تا 30 دقیقه گرم کنید. دارای سرعت انتشار حرارت زیادی است به این معنی که دما در لایه‌های زیرین و بالایی آن به طور یکنواخت پخش می‌شود.

  • مانند هر سرویس دیگری نچسب است

قابلمه چدن

سرویس قابلمه چدن بسیار با کیفیت و نچسب است و پخت غذا در آن به راحتی صورت می‌گیرد.
تابه چدنی شما (و من) واقعاً واقعاً نچسب است-آن قدر نچسب است که می‌توانید در آن املت درست کنید یا تخم مرغ را بدون هیچ مشکلی سرخ کنید-اما باید اینجا یک چیز را به صورت جدی به شما یادآور کنیم. این ماده به اندازه تفلون نچسب نیست اما از تفلون بسیار بسیار سالم تر است زیرا سطح تفلون به مرور کنده شده و وارد غذای شما می‌شود.

  • به هیچ عنوان مواد غذایی اسیدی را در داخل قابلمه چدن طبخ نکنید

غذای اسیدی می‌تواند با این فلز واکنش دهد و باعث پخش شدن آن در غذای شما شود، طعم بدی به غذا می‌دهد و به آرامی مواد سمی در غذا آزاد می‌کند. پس ایده خوبی است تا از نگهداری مواد غذایی اسیدی مانند رب و یا سس گوجه فرنگی به مدت طولانی در آن اجتناب کنید.

فواید و معایب استفاده از قابلمه چدن،آشپزی با ظروف چدنی خوب که خوب نگهداری شده‌اند و پس از هر بار استفاده روغن کاری شده‌اند، یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌ها برای سرآشپزهای مبتدی و با تجربه است. ظروف چدنی قابل اعتماد، ماندگار، غیر سمی، غیر چسبنده و دارای مزیت زیادی هستند.

وسایل آشپزی چدنی شما می‌تواند برای پختن فیله آبدار برای شام و یا پختن کوکی‌های شکلاتی برای دسر استفاده شود. تابه‌های چدنی می‌تواند برای کسانی که هشدارها و سخنان زیادی را در مورد چدن شنیده‌اند‌، ترسناک باشد – “با صابون شستشو نکنید ، تابه خود را خیس نکنید ، این کار را نکنید ، آن کار را نکنید!” حقیقت این است که تا زمانی که چدن شما سالم و عاری از زنگ زدگی باشد ، می‌توانید طیف وسیعی از غذاهای خوش طعم و خوشمزه را برای سال‌های سال بپزید.

مزایا ومعایب استفاده از قابلمه چدنی

مزیت بزرگ استفاده از سرویس قابلمه چدن

  1. ظروف چدنی پس از خرید اولیه نیاز به نظافت و نگهداری کمی دارند. پس از اتمام پخت، فقط تابه یا قابلمه چدن خود را را با آب بشویید و مطمئن شوید که آن را کاملاً خشک کرده‌اید.
  2. یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ ظروف چدنی، هزینه نسبتاً پایین آن است. در مقایسه با سایر قطعات آشپزی با مواد و کیفیت مشابه، چدن معمولاً گزینه خوبی برای صرفه جویی در هزینه است. معمولاً می‌توانید یک تابه یا قابلمه چدنی با کیفیت بالا و قیمت بسیار مناسب پیدا کنید.
  3. ظروف چدنی بدون توجه به نوع سطحی که برای پخت و پز استفاده می‌کنید، یک منطقه گرمایش یکنواخت برای پخت و پز ارائه می‌دهد. علاوه بر این، چدن مدت‌ها بعد از خاموش شدن منبع گرما، گرما را حفظ می‌کند، این بدان معناست که غذای شما می‌تواند مدت طولانی‌تری گرم بماند، یا با حرارت باقی مانده آن کاملاً بپزد.
  4. ظروف چدنی در صورت استفاده از مواد مناسب به طور طبیعی نچسب می شوند و نیازی به مصرف مقادیر زیادی روغن ندارند.
    یک از برند‌هایی که سرویس‌های قابلمه چدنی با کیفیت تولید می‌کند، وارمی است.

معایب استفاده از سرویس قابلمه چدن

  1. باید هر چند مدت یک بار به طور کامل چرب شوند.
  2. سنگینی: چدن در مقایسه با ظروف آلومینیومی و استیل ضدزنگ سنگین است. اما باید به خاطر داشته باشید که وزن عمدتا به دلیل دوام و طول عمر آن است.
  3. محدودیت در آشپزی : با ظروف چدنی نمی‌توانید از تمام مهارت‌های آشپزی خود استفاده کنید. اگر می خواهید سس گوجه فرنگی و سایر غذاهای اسیدی بپزید ، باید از انواع دیگر تابه یا قابلمه استفاده کنید، زیرا آهن به اسید واکنش نشان می‌دهد، رنگ غذا را به چیزی تیره تر تبدیل می‌کند یا طعم آن را کمی تغییر می دهد.

برای خرید سرویس چدنی وارمی کلیک کنید.

Golsa Siroos

Writer & Blogger

پیام خود را اینجا بنویسید