فهرست مطالب

هرآنچه باید درباره کاسنی بدانید

گیاه کاسنی بیش از ۴۰۰۰ سال است که شناخته شده است. آن چیزی که این گیاه را ارزشمند کرده خواص و مزایای دارویی و بهداشتی است که این گیاه دارد.

کاسنی

5 ‌مورد از مزایای نوظهور و استفاده از فیبر ریشه کاسنی

ریشه کاسنی از گیاهی با گل‌های آبی روشن و متعلق به خانواده قاصدک می‌آید. قرن‌هاست که در آشپزی و طب سنتی استفاده می‌شود و معمولاً از آن برای تهیه جایگزینی برای قهوه استفاده می‌شود، زیرا طعم و رنگ مشابهی دارد. فیبر این ریشه دارای مزایای سلامتی متعددی است و اغلب برای استفاده به عنوان افزودنی یا مکمل غذایی استخراج می شود.

کاسنی

در اینجا 5 فایده و کاربرد فیبر ریشه کاسنی را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. سرشار از فیبر پروبیوتیک اینولین

با در نظر گرفتن وزن خشک ریشه تازه کاسنی، 68٪  آن از اینولین تشکیل شده است. اینولین نوعی فیبر است که به عنوان فروکتان یا فروکتولیگوساکارید شناخته می‌شود، یک کربوهیدرات از زنجیره کوتاهی از مولکول‌های فروکتوز که بدن شما هضم نمی کند و به عنوان یک پروبیوتیک عمل می‌کند، به این معنی که از باکتری‌های مفید روده تغذیه می‌کند. این باکتری‌های مفید در کاهش التهاب‌، مبارزه با باکتری‌های مضر و بهبود جذب مواد معدنی نقش دارند. بنابراین، فیبر آن  ممکن است سلامت روده را به روش‌های مختلفی ارتقا دهد.

  1. کمک به حرکات روده

از آنجا که اینولین موجود در فیبر ریشه کاسنی هضم نشده از بدن شما خارج می‌شود و باکتری‌های روده شما را تغذیه می‌کند، می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند.

به طور خاص، مطالعات نشان می‌دهد که اینولین می‌تواند یبوست را برطرف کند .

یک مطالعه 4 هفته ای بر روی 44 بزرگسال مبتلا به یبوست نشان داد که مصرف 12 گرم اینولین کاسنی در روز در مقایسه با مصرف دارونما به نرم شدن مدفوع و افزایش دفعات دفع مدفوع کمک می‌کند .

در تحقیقی که بر روی 16 نفر با دفعات کم مدفوع انجام شد، مصرف روزانه 10 گرم اینولین کاسنی تعداد حرکات روده را به طور متوسط ​​از 4 به 5 در هفته افزایش داد .

  1. کنترل قند

فیبراین ریشه  می‌تواند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. این ممکن است به دلیل انیولین آن باشد که باعث رشد باکتری‌های مفید دخیل در متابولیسم کربوهیدرات‌ها می‌شود. بنابراین کربوهیدرات‌ها را به قندها تجزیه می‌کند و حساسیت به انسولین، هورمونی که به جذب قند از خون کمک می‌کند راکاهش می‌دهد. فیبر ریشه کاسنی همچنین دارای ترکیباتی مانند اسیدهای کیکوریک و کلروژنیک است که در مطالعات انجام شده بر روی جوندگان نشان داده است که باعث افزایش حساسیت عضلات به انسولین می‌شودند.

  1. کمک به کاهش وزن

برخی مطالعات نشان می‌دهند که فیبراین ریشه می‌تواند اشتها را تنظیم کرده و میزان کالری دریافتی را کاهش دهد و احتمالاً منجر به کاهش وزن شود.

  1. به راحتی می‌توانید این گیاه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

فیبر ریشه کاسنی را می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در واقع، شما ممکن است قبلاً بدون اینکه متوجه باشید، آن را مصرف کرده باشید، زیرا گاهی اوقات به عنوان یک افزودنی در غذاهای بسته بندی استفاده می‌شود. با این حال، می‌توان از آن در آشپزی خانگی نیز استفاده کرد. برخی از مغازه‌های تخصصی و خواربارفروشی‌ها دارای ریشه کامل این گیاه هستند که اغلب جوشانده و به یک دمنوش استفاده می‌شود.

کاسنی

علاوه بر این، اگر به دنبال کاهش مصرف کافئین هستید، می‌توانید از ریشه کاسنی بو داده و آسیاب شده به عنوان جایگزین قهوه استفاده کنید. برای تهیه این نوشیدنی غنی ، 2 قاشق غذاخوری (11 گرم) ریشه کاسنی آسیاب شده به ازای هر 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب به قهوه ساز خود اضافه کنید.

قهوه کاسنی چیست؟

این گیاه بومی آفریقا، آسیا و اروپا و در قرن 18 به ایالات متحده آورده شد (قهوه کاسنی AKA یا قهوه نیواورلئان)  ریشه این گیاه، یک ریشه طبیعی بدون کافئین است که بو داده می‌شود و به شکلی خرد می‌شود که در بین مردم به عنوان جایگزین قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه اکثر کافی شاپ‌های محلی نیواورلئان قهوه خود را با حدود 70 درصد قهوه و 30 درصد ریشه کاسنی ترکیب می‌کنند.

کاسنی

طرز تهیه قهوه کاسنی

از آنجایی که پودر این ریشه در آب به راحتی حل می‌شود، هنگام دم کردن می‌توانید مقدار کمتری از آن نسبت به قهوه سنتی استفاده کنید. می‌توانید این قهوه را مثل قهوه عادی در دستگاه پرس فرانسوی دم کنید.

اگر علاقه دارید این نوشیدنی بدون کافئین را امتحان کنید، این دستور تهیه قهوه کاسنی را امتحان کنید:

  1. 1/2 فنجان شیر (شیر گاو یا گیاهی) را تا دم کشیدن قهوه داغ کنید. مراقب باشید شیر نجوشد.
  2. 1/2 قاشق غذاخوری کاسنی را با 1 فنجان آب هم بزنید، همان‌طور که قهوه ترک را دم می‌کنید.
  3. این مخلوط را در یک لیوان بزرگ بریزید.
  4. در صورت تمایل شیر را اضافه کرده، هم بزنید و با 1 قاشق چایخوری عسل، شربت افرا، شکر یا شیرین کننده جایگزین شیرین کنید.
  5. با مقداری ادویه ترجیحاً مزه دار کنید.

کاسنی و مو

روغن دانه کاسنی توانایی مو در حفظ رطوبت را افزایش می‌دهد و می‌تواند به تبدیل موهای کدر، بی روح و شکننده به یک مو نرم و براق (حتی پس از آسیب شیمیایی و حرارتی) کمک کند. همچنین محیط سالم و متعادل پوست سر را تقویت می‌کند، به طوری که فولیکول‌های مو را به شدت تحریک به رشد می‌کند.

اگر به سلامت موهایتان اهمیت می‌دهید، می‌توانید این ماسک مو را امتحان کنید:

شما به یک ریشه کاسنی تازه و زرده تخم مرغ احتیاج دارید. آنها را با هم مخلوط کنید تا شیبه خمیر شود و آن را به پوست کف سر بمالید. بعد از حدود 10 دقیقه، خمیر را در تمام طول مو پخش کنید و 10 دقیقه دیگر بگذارید بماند. سپس ماسک را با یک شامپوی ملایم بشویید.

دقت کنید که ماسک مو را حتما با آب ولرم بشووید نه آب داغ، هنگامی که این ماسک مو به طور مکرر استفاده ‌شود، داشتن موهایی سالم و براق را تضمین می‌کند و رشد آنها را تحریک می‌کند. در فصلی که ریشه فقط به صورت خشک موجود است‌، 30 دقیقه قبل از استفاده ریشه خشک را داخل آب بخیسانید و سپس همان مراحل را طی کنید.

Golsa Siroos

Writer & Blogger

پیام خود را اینجا بنویسید