فهرست مطالب

آموزش تهیه قهوه اسپرسو برای مبتدیان

اسپرسو

اگر شما هم از علاقه‌مندان به قهوه هستید و دوست دارید یک شات اسپرسو خوش طعم را در خانه آماده کنید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا یک سری تجهیزات ابتدایی عالی را انتخاب کنید.

مرحله اول انتخاب قهوه

مهم ترین اصل این است که اگر قهوه خوب نداشته باشید حتی با تجهیزات عالی، نمی‌توانید یک اسپرسو خوب آماده کنید. اگر کیفیت، اصالت دانه‌ها، تازگی، رست شدن مناسب و در نهایت عطر و طعم قهوه برای شما اولویت دارد پیشنهاد ما خرید قهوه از کارگاه برشته کاری قهوه امکان است.

 در مرحله بعد، داشتن تجهیزات خانگی مناسب است که به شما این امکان را می‌دهد که تجربه خود را در زمینه دم‌ آوری قهوه افزایش دهید. در اینترنت می‌توانید در زمینه دم آوری قهوه روش‌های بسیار خوبی پیدا کنید و البته در نهایت متوجه خواهید شد که حرفه‌ای‌های این صنعت سعی می‌کنند تا ترکیب‌‌‌هایی از پودر قهوه اسپرسو تهیه کنند که در فرآیند دم آوری اسپرسو متعادل و لذت‌بخش باشند و بهترین ویژگی‌های خود را حفظ کنند.

فرقی ندارد اسپرسو را ساده دوست دارید یا همراه با شیر، انتخاب شما هر کدام که باشد، تازگی پودر قهوه همچنان مهم است، پس مطمئن شوید که قهوه را در تازه ترین حالت خود (1- 2ماه پس از خرید) مصرف می‌کنید. این به معنای آن نیست که باید هر روز قهوه رست کنید- اما بسته به نحوه بسته‌بندی، باید تا چند هفته بعد از تاریخ رست قهوه آن را استفاده کنید و بسته‌های قهوه باز شده را به سرعت استفاده کنید.

امروزه تولید کنندگان قهوه عموما تاریخ رست را بر روی بسته‌بندی‌های خود چاپ می‌کنند. هر جا  که قصد خرید قهوه دارید، به دنبال تاریخ آن باشید.(گاهی اوقات روی بسته بندی یک تاریخ مبهم با نام “بهترین تاریخ” خواهید دید که چیز زیادی را به شما نمی‌گوید).

احتمالاً شنیده‌اید که برای حفظ تازگی پودر قهوه، آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید، اما این روش درستی نیست، زیرا ریسک افزودن رطوبت (یا بو) به قهوه را به همراه دارد. بهتر است قهوه را در یک ظرف در دار در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید و باز هم به یاد داشته باشید که به سرعت از آن استفاده کنید. در کل بهتر است مقادیر کمتر و به میزان نیازتان خرید کنید، تا نتیجه بهتری بگیرید.

مرحله دوم آسیاب کردن و اندازه گیری قهوه

اسپرسو

برای دقت بالاتر، بهتر است از یک ترازو استفاده کنید تا اطمینان داشته باشید که همیشه به اندازه ثابتی قهوه در دستگاه می‌ریزید. برای دو شات اسپرسو، مقدار استاندارد بین 13 تا 18 گرم قهوه است. اما به دلیل اینکه هر ماشین اسپرسو متفاوت است، بهتر است با کسب کمی تجربه حالت بهینه دستگاه خود را پیدا کنید.

اسپرسو

وقتی فهمیدید چه مقدار قهوه می‌خواهید بریزید، باید اندازه آسیاب خود را روی پارامترهای مناسب تنظیم کنید. عموما دانه قهوه اگر بیش از حد درشت آسیاب شود، مزه نهایی ترش تری دارد و اگر خیلی ریز آسیاب شود، طعم تلخی دارد. به عنوان یک راهنمای کلی، پودر قهوه برای اسپرسو باید خیلی ریز آسیاب شود یعنی درشت تر از ماسه باشد، اما نه آنقدر ریز که دستگاه حتی نتواند آب را از داخل پورتافیلتر عبور دهد. هنگام تنظیم اندازه آسیاب خود، همیشه به یاد داشته باشید که آسیاب را تمیز کنید و اجازه دهید برای چند ثانیه کار کند تا ذرات باقیمانده از تنظیمات آسیاب قبلی خارج شود.

مرحله سوم نحوه گرفتن یک شات اسپرسو خوش‌طعم

برای شروع آماده‌اید؟ پورتافیلتر خود را به اندازه یک قهوه دو شات پر کنید و در صورت امکان آن را وزن کنید. در این مرحله مقدار زیادی اسپرسو خواهید داشت که نیاز به توزیع دارد تا مطمئن شوید که پورتافیلتر به طور یکنواخت پر می‌شود. قهوه را با دست صاف کنید، سپس پورتافیلتر را روی یک سطح صاف مانند لبه کابینت قرار دهید و تا جایی که می توانید به صورت یکنواخت روی قهوه را بکوبید (مهم است که این کار را هر بار با همان فشار ثابت انجام دهید تا اطمینان داشته باشید که قهوه به صورت یکنواخت دم می‌کشد. )

برای اطمینان از پاک بودن قسمتی که پورتافیلتر به آن اتصال پیدا می‌کند، ابتدا دستگاه را بدون اتصال پورتافیلتر روشن کنید. پس از این که مدتی روشن بود و آب از دستگاه خارج شد، پورتافیلتر را به دستگاه متصل کنید، بهتر است یک لیوان شیشه‌ای زیر آن قرار دهید تا قوام و لایه‌بندی اسپرسوی خود را ببینید و دستگاه را روشن کنید. بهتر است از یک تایمر استفاده کنید، در نظر داشته باشید که گرفتن هر دو شات اسپرسو حدود 30 ثانیه طول می‌کشد.

اسپرسو

متخصصان قهوه توصیه می‌کنند که بهترین نسبت دم کردن (نسبت قهوه آسیاب شده به آب داغ) را تنظیم کنید. گفته می‌شود «معمولاً در اسپرسو از نسبت دم کردن 1: 2 استفاده می‌شود، زیرا اسپرسو ذاتاً یک نوشیدنی بسیار غلیظ است. برای رسیدن به این نسبت، زمان دم آوری قهوه را بین 24 تا 30 ثانیه در نظر می‌گیرند.

اکنون که عصاره قهوه را گرفتید باید رنگ کرمی و کاراملی داشته باشد. شما باید پس از هر بار استفاده، پورتافیلتر را تمیز و خشک کنید تا مطمئن شوید که قهوه‌ای در داخل آن باقی نمانده باشد .

اگر به دنبال یک دستگاه اسپرسو ساز خانگی کارآمد هستید، حتما روی این لینک کلیک کنید و دستگاه اسپرسو ساز وارمی را به ابزارهای آشپزخانه خود اضافه کنید.

فوم گیری از شیر

اسپرسو

اگر قهوه را با شیر دوست دارید ما شیر گاو پرچرب را توصیه می کنیم (زیرا خوشمزه است)، اما امروزه جایگزین‌های گیاهی زیادی برای شیر باریستاها (جو دوسر، بادام و …) موجود است که هنگامی که با نازل بخار گرم می‌شوند، عملکرد خوبی دارند.

بهتر است پارچ شیر را به اندازه یک انگشت زیر دهانه ظرف پر کنید. قبل از فرو بردن میله بخار داخل شیر، اطمینان حاصل کنید که ابتدا با روشن کردن آن برای یک لحظه، هرگونه آلودگی را پاک کنید. در غیر این صورت، قبل از آماده شدن پمپ، مقداری آب داغ در شیر وارد خواهد شد. (همچنین هنگامی که پس از اتمام کار می‌خواهید نازل بخار را تمیز کنید، آن را با یک دستمال خیس با دقت پاک کنید.)

برای داغ کردن شیر، هر دو دست را روی پارچ قرار دهید (باید دمای شیر را احساس کنید) و نازل بخار را با زاویه کمی نزدیک دیواره پارچ قرار دهید. “به محض اینکه آن را روشن کردید ، باید پارچ را پایین بیاورید.” “پارچ را از میله بخار دورتر کنید تا زمانی که صدای خش خش را بشنوید، یعنی هوا وارد شیر شده است – این همان چیزی است که فوم شیر را ایجاد می کند.” ترفند (البته که دست یابی به نتیجه خوب نیاز به تمرین دارد) این است که نازل را درست زیر سطح شیر نگه دارید تا صدای خش خش آرامی که حباب‌های ظریف و مخملی ایجاد می‌کند، حفظ کنید.

اگرچه برخی دستورالعمل‌ها می‌گویند که شیر را در حین داغ کردن بچرخانید، بهتر است که میله بخار را خارج از مرکز نگه دارید تا به نیروی بخار اجازه دهید تا به خودی خود یک اثر گردابی ایجاد کند. دقت کنید: “وقتی پارچ به قدری داغ شد که دستتان نیز شروع به داغ شدن کرد، نازل بخار را از پارچ خارج کنید.

 
 

Golsa Siroos

Writer & Blogger

پیام خود را اینجا بنویسید